Special Sponsor

Thursday, February 7, 2008

Exploring ubuntu

Yeah... semenjak 2 3 menjak ni aku dah try2 explore ubuntu. Rasa best sebab pakai desktop environment kan... cube letak terminal je mau terhegeh2 aku nak configure. BTW aku masuk Ubuntu 7.10 kedalam VMWARE je. malas nak format partition aku jadi ber'slice2' kalau ikutkan nak boleh je.

Sekarang ini aku tengah berekperiment dengan Zenoss dan Nagios. Apa kegunaan 2 makhluk tu?? 2 makhluk tu bagus untuk network monitoring dan yang berkaitan. So aku dah berjaya untarkan pakej (macam winzip@winrar juga 'extract') Setelah berjaya aku buat satu folder kat root. Tapi bila je nak install dia mintak mysql pulak dah... huhu.. noob betul la aku ni..



So lepas je download mysql (tengah download ni kt opis laju sket) nanti aku mount usb disk aku kat ubuntu tu dan install. So pendapat aku tentang ubuntu ni, sama je dengan windows cuma kene rajin menaip je.. Dan fungsi UAC (User Account Control) dalam Windows Vista sebenarnya amat sebijik macam dalam linux/unix ni. Kalau nak buat perubahan skrin akan gelap pastu system tanya password user/root. Cuma pengguna Windows ni je yang malas, pastu pulak boleh disablekan UAC ni.

OK la sampaii sini saja... bye.

1 comment:

Anonymous said...

owh..dh install ubuntu..bagus2..
ok la 2 blaja sket2..hehe