Special Sponsor

Wednesday, September 26, 2007

Membuat Multi Screenshot

Saya akan menunjukkan cara-cara membuat multi screen shot video anda dalam satu file (.jpg, .jpeg, .png) dengan cara yang teramat mudah sekali.


Nama software yang akan digunakan untuk membuat multi screen shot adalah Image Grabber II.NET dan anda boleh google untuk mencari software ini sendiri kerana saya lupa dimana saya download dan mana meletak file installation di dalam hdd pc saya. klik pada shortcut icon image grabber II.NET itu.



Kemudian just drag and drop (tarik dan letak) saja file video yang hendak dibuat screenshot tu pada bahagian tengah kanan (seperti gambar dibawah). Kemudia file video akan loading seketika bergantung kepada saiz, so saiz besar loading ambil masa sedikit ( tak sampai 1 minit pon).



Ok, kaedah untuk mengambil multi screen shot ni ada 2, yang di tunjukkan sekarang adalah mengambil screen shot secara manual, maknanya kita tengok video, time ada gambar best tekan icon kamera tu, software akan capture image dari video tu. buat ulang2 pada part video yang best.



Yang ini pula kaedah ke-2 untuk capture screenshot, kita klik pada icon tu dan software akan tanya nak capture berapa banyak screen shot diambil pada satu video. dalam ni saya letak 15 so kalau nak lagi banyak letak la 100 ke 200 ke?? suka hati la...



akhirnya setelah selesai kerja-kerja mengcapture screen shot kita boleh save file tu dalam satu .jpg yang besar.



ini adalah sample yang saya buat boleh |download disini|


multiscreenshot

No comments: